Podczas XII edycji Festiwalu zaprosimy Państwa do fascynującego świata dźwięków fortepianu historycznego, lutni barokowej i rogu naturalnego. Wprowadzeniem do niego będzie wykład dr Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz, odbywający się w ramach międzynarodowego Early Music Day, ilustrowany muzyką fortepianową w wykonaniu prelegentki. W niedzielę 30 marca zabrzmią ciekawe i bardzo rzadko wykonywane utwory pochodzących z Dolnego Śląska wirtuozów lutni, związanych w XVII i XVIII wieku z polskimi władcami i książętami. Fortepian historyczny zabrzmi solo w wykonaniu Maggie Cole z Wielkiej Brytanii w bardzo radosnym, wiosennym programie zawierającym utwory Bacha oraz trzech wielkich klasyków wiedeńskich: Mozarta, Haydna i Beethovena, a także w zestawieniu z rogiem naturalnym, w nieczęsto spotykanym repertuarze barokowym i klasycznym. Fortepian historyczny, który usłyszą Państwo 6 i 13 kwietnia, to kopia instrumentu Johanna Andreasa Steina – budowniczego wysoko cenionego przez samego Mozarta!
Serdecznie zapraszamy!
23 marca 2025 (niedziela), godz. 18:00 Early Music Day
Johann Sebastian Bach – wizjoner fortepianu, wykład ilustrowany muzyką
dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz
ALEKSANDRA GAJECKA-ANTOSIEWICZ
Koncertująca klawesynistka i pianistka, doktor sztuki muzycznej, pedagog, autorka artykułów i wykładów o muzyce współczesnej. W dorobku fonograficznym ma szereg płyt z muzyką współczesną i dawną, w tym ze Śląską Orkiestrą oraz nagrań archiwalnych z orkiestrą NOSPR w Katowicach. W latach 2001-2003 odbyła studia mistrzowskie na Uniwersytecie „Mozarteum” w Salzburgu pod kierunkiem wybitnej klawesynistki prof. Elżbiety Chojnackiej, której
A. Gajecka-Antosiewicz jest spadkobierczynią. Studia magisterskie ukończyła na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie klawesynu prof. Ewy Piaseckiej (1999) oraz fortepianu u prof. Marka Drewnowskiego (2000), a także, w tejże uczelni, odbyła studia doktoranckie w latach 2011-2014. W 2015 roku obroniła pierwszą w Polsce pracę doktorską dotyczącą wykonawstwa współczesnej muzyki klawesynowej (promotor prof. Ewa Piasecka).
Artystka dokonała licznych prawykonań utworów klawesynowych, w tym utworów skomponowanych specjalnie dla niej, m.in. przez Z. Krauzego, B. K. Przybylskiego, A. Zagajewskiego, A. Wesołowskiego, J. Kornowicza, R. Gabrysia, J. Wnuk-Nazarową i in. Występowała w kraju i za granicą: w Anglii, Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Norwegii i Słowacji. Oprócz działalności koncertowej zajmuje się pracą pedagogiczną i naukową. W latach 2011-2018 była wykładowczynią Akademii Muzycznej w Łodzi, prowadząc zajęcia z wykonawstwa muzyki współczesnej na klawesynie i instrumentach dawnych oraz literaturę specjalistyczną; od 2018 roku współpracuje z uczelnią w ramach wybranych projektów oraz współorganizuje coroczne seminaria współczesnej muzyki klawesynowej pt. „Klawesyn bez granic”. Od 1999 roku jest nauczycielem gry na fortepianie i klawesynie w OSM I i II stopnia im. F. Chopina w Bytomiu. Za działalność koncertową, naukową i pedagogiczną otrzymała liczne nagrody.
30 marca 2025 (niedziela), godz. 18:00
Śląscy lutniści
Anna Wiktoria Swoboda – lutnia barokowa
PROGRAM
Esaias Reusner (1636-1679)
Suita F-dur: Allemanda, Courant, Sarabanda, Gavotte, Gigue
Jacques Gallot (ok. 1625 – ok. 1695) – Prelude, Les Castagnettes
Esaias Reusner
Suita a-moll: Allemande, Courant, Sarabanda, Gigue
Silvius Leopold Weiss (1687-1750)
Suita B-dur: Allemande, Courante, Bouree, Sarabande, Presto
Lutnie cieszyły się w Europie doby renesansu i baroku ogromną popularnością i uznaniem. Ich dźwięki rozbrzmiewały w królewskich pałacach, komnatach książęcych oraz domach szlachty i mieszczan, którzy byli świadomi, iż nic tak nie dodaje splendoru jak znakomita muzyka, nic nie bawi szanownych gości lepiej niż pełne temperamentu tańce. Nadwornym lutnistą króla polskiego, jednocześnie elektora saksońskiego, Augusta Mocnego był najsłynniejszy lutnista XVIII wieku – Silvius Leopold Weiss (który uczył się gry na tym instrumencie od ojca). Taką samą funkcję pełnili w XVII wieku Reusnerowie ojciec i syn (obaj noszący imię Esaias) u Piastów książąt Śląskich. Dzieła tych lutnistów leżą w centrum moich zainteresowań, a żywy odbiór ze strony publiczności świadczy, iż ta „muzyka dawna” wciąż przemawia swoją ekspresyjnością i że słuszny jest jej triumfalny powrót do współczesnego życia koncertowego.
Szczególnym zamiłowaniem darzy muzykę solową XVII i XVIII wieku na lutnię barokową oraz muzykę zespołową z użyciem teorby i gitary barokowej jako instrumentów continuo. Traktuje muzykę barokową jak sztukę współczesną i żywą, współgrającą w niezwykły sposób z naszymi nowoczesnymi potrzebami artystycznymi. Nie interesuje się mechanicznym odtwarzaniem, poszukuje naturalności i prawdziwych, głębokich emocji.
ANNA WIKTORIA SWOBODA
Szczególnym zamiłowaniem darzy muzykę solową XVII i XVIII wieku na lutnię barokową oraz muzykę zespołową z użyciem teorby i gitary barokowej jako instrumentów continuo. Traktuje muzykę barokową jak sztukę współczesną i żywą, współgrającą w niezwykły sposób z naszymi nowoczesnymi potrzebami artystycznymi. Nie interesuje się mechanicznym odtwarzaniem, poszukuje naturalności i prawdziwych, głębokich emocji.
Ukończyła z wyróżnieniem studia w zakresie gry na lutni w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Jerzego Żaka oraz w Hochschule für Musik Trossingen (Niemcy) pod kierunkiem Rolfa Lislevanda. Jest także absolwentką studiów licencjackich w Katedrze Komparatystyki Literackiej Instytutu Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Naukę gry na lutni rozpoczęła pod kierunkiem Antona Biruli. Uczestniczyła wielokrotnie w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Hopkinsona Smitha, Joachima Helda czy Jacoba Lindberga. Realizując basso continuo, współpracowała z solistami i zespołami zarówno w kraju, jak i za granicą, a także z teatrami operowymi w Stuttgarcie (Wilhelma Theater), Pforzheim, Krakowie, z Warszawską Operą Kameralną, Capellą Cracoviensis, Polską Operą Królewską oraz Danmarks Radio Orkestret w Kopenhadze i Hochschule für Musik u. Theater w Lipsku. Brała udział w premierowych nagraniach, m.in.: ścieżki dźwiękowej do sztuki Szkoła żon dla Teatru Telewizji (muz. A. Konarski, reż. J. Stuhr), oratorium Golia abbattuto A. Melaniego (dyr. J. Żak), cyklu M. Stachowskiego Amoretti (1982) i zbiorów Bibliotheca Rudolphina, a także utworów z tabulatur krzeszowskich dla Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona oraz w koncertowych nagraniach dla TVP Kultura. W swojej pracy doktorskiej zajęła się bardzo rzadko wykonywaną muzyką kameralną z lutnią obligato na przełomie XVII i XVIII wieku i dokonała jej premierowych rejestracji dźwiękowych (praca ta otrzymała Nagrodę Prezesa Rady Ministrów 2023). W 2023 r. ukazała się jej solowa płyta Timeless Lute z utworami na lutnię barokową autorstwa Silviusa Leopolda Weissa oraz premierowym nagraniem suity Le Parnasse Silesienne Marka Pasiecznego.
Anna Wiktoria jest jednym z redaktorów w międzynarodowym projekcie Le Luth Doré. Prowadzi także warsztaty i wykłady na temat instrumentów lutniowych i ich oryginalnego repertuaru oraz klasę Lutni i Dawnych Instrumentów Szarpanych w Akademii Muzycznej w Krakowie.
6 kwietnia 2025 (niedziela), godz. 18:00
Il Maestro e lo Scolare
Milena Tobor-Zacharczuk – róg naturalny
Monika Woźniak – fortepian historyczny
PROGRAM
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i fuga Cis-dur DWK I
Ludwig van Beethoven (1770-1827) – Sonata F-dur op. 17: Allegro moderato, Poco Adagio-Quasi Andante, Rondo. Allegro moderato
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) – La Boehmer, La Stahl
Ferdinand Ries (1784-1838) – Sonata op. 34: Larghetto-Allegro molto, Andante, Rondo. Allegro
MILENA TOBOR-ZACHARCZUK
Absolwentka Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasach rogu (2018)oraz rogu naturalnego dr Krzysztofa Stencla (2024). W roku 2013 ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. F. Chopina w Bytomiu w klasie waltorni mgr Mirosława Kuchlewskiego. Współpracowała z takimi orkiestrami jak Capella Musica Gnesnensis, Accademia dell’Arcadia oraz Warszawska Opera Kameralna.
Do ważniejszych wydarzeń artystycznych należy wykonanie arii „Quoniam tu Solus Sanctus” z Wielkiej Mszy h-moll J.S. Bacha wraz z Jarosławem Brękiem oraz Orkiestrą Barokową Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie w 2021 roku. W 2022 roku wystąpiła jako solistka wykonując Koncert D-dur na róg i orkiestrę TWV 51 G.P. Telemanna z Orkiestrą Barokową Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu.
W 2022 roku wzięła udział w prestiżowym projekcie „Sachsens Barockgemeinsam erleben” w Görlitz pod czujnym okiem Raphaela Alpermanna, natomiast w 2024 roku uczestniczyła w projekcie w ramach programu Erasmus „Fireworks for Europe”, koncertując w takich miastach jak Werona, Urbino, Turyn czy Graz. Rozwijała swoje umiejętności pod okiem znanych waltornistów i rogistów, takich jak William VerMeulen, Stefan de Leval Jezierski, Frøydis Ree Wekre oraz Daniel Pálkövi.
Poza wykonawstwem muzyki dawnej, jako waltornistka regularnie bierze udział w dużych projektach i trasach koncertowych z muzyką filmową oraz muzyką z gier komputerowych, zarówno w kraju, jak i za granicą. Oprócz działalności koncertowej prowadzi również działalność pedagogiczną.
MONIKA WOŹNIAK
Wszechstronna instrumentalistka specjalizująca się w grze na historycznych instrumentach klawiszowych. Absolwentka poznańskiej Akademii Muzycznej, na której ukończyła następujące kierunki instrumentalne: fortepian, klawesyn oraz klawikord. Absolwentka muzykologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Studiowała także grę na fortepianie w Musikhögskolan i Malmö oraz wykonawstwo historyczne w Janáčkova Akademie Múzických Umění w Brnie. Absolwentka Szkoły Doktorskiej Historycznych Praktyk Wykonawczych Akademii Muzycznej w Poznaniu, w ramach której w 2024 r. złożyła rozprawę doktorską pt. „Sieć referencji semantycznych w muzyce klawiszowej XVIII wieku na podstawie wybranych utworów Françoisa Couperina i Carla Philippa Emanuela Bacha. Idea, estetyka, język muzyczny, kontekst społeczny”.
Do najważniejszych osiągnięć artystki można zaliczyć: pierwsze miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym „Wanda Landowska in memoriam” (Poznań 2021), Złoty Medal na Grand Metropolitan Music Competition (2022), Platynowy Medal na Quebec International Music Competition (2022), II miejsce na VIII Odin Online Music Competition (2022), tytuł Laureatki V Ogólnopolskiego Konkursu „W barokowym stylu” 2022). W 2020 roku zdobyła Nagrodę Regionu Zlinskiego za Wybitny Talent podczas letniej Akademii w Kromériž (Czechy).
Aktywnie zajmuje się wykonawstwem muzyki współczesnej, w tym pisanej na instrumenty historyczne, regularnie dokonując prawykonań. Ma w swoim repertuarze utwory polskich i zagranicznych kompozytorów XX oraz XXI wieku, w tym kompozycje dedykowane dla niej. Jest pierwszą klawesynistką orkiestry barokowej Accademia dell’Arcadia, w której gra od 2019 r.
Prowadzi aktywną działalność naukową, regularnie przedstawiając referaty na ogólnopolskich oraz międzynarodowych konferencjach. Jej artykuły zostały opublikowane w: Interdisciplinary Studies in Musicology (2022), Kwartalnik Młodych Muzykologów (2022), Sztuka włoskiego baroku (2019).
Pracuje w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jako prezes Stowarzyszenia Miłośników Kultury i Sztuki w Poznaniu zajmuje się promocją kultury muzycznej i organizacją festiwali („Muzyka w Dawnej Wielkopolsce”, „Festiwal Barok u Franciszkanów”, „Międzynarodowy Festiwal im. Kazimierza Flataua”). Za swoją działalność artystyczną została uhonorowana Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska 2023”, Stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury (2022), Stypendium Artystycznym Miasta Poznania (2022) oraz Nagrodą Prezydenta Miasta Kalisza w dziedzinie kultury (2022). W marcu 2023 nakładem wydawnictwa Prelude Classics ukazała się jej płyta z sonatami na fortepian i skrzypce W. A. Mozarta, a w lipcu 2024 w Chorwacji wydana została jej płyta solowa z kompozycjami chorwackiego kompozytora Ivana Božičevića przeznaczonymi na klawesyn.
13 kwietnia 2025 (niedziela), godz. 18:00
Springtime for the fortepiano
Maggie Cole (Wielka Brytania) – fortepian historyczny
PROGRAM
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Partita I B-dur BWV 825
Wolfgang Amadeusz Mozart (1784-1838) – Wariacje na temat “Ah, vous dirai-je Maman”
Joseph Haydn (1732-1809) – Sonata Es-dur Hob.XVl:49
Ludwig van Beethoven (1770-1827) – Bagatelles op. 33: Allegretto, Scherzo-trio, Allegro ma non troppo, Allegretto quasi andante
Hanna Balcerzak – prowadzenie koncertu
MAGGIE COLE
Urodzona w Ameryce Maggie Cole cieszy się międzynarodową sławą występując i nagrywając na klawesynie, fortepianie historycznym/pianoforte oraz współczesnym fortepianie. Mieszka w Anglii. Znana jest z licznych recitali w BBC Radio 3 i występów na czołowych brytyjskich i międzynarodowych festiwalach. Za granicą występowała w salach koncertowych od Seattle po Moskwę i od Finlandii po Indie. Oprócz intensywnej kariery solowej, współpracuje w duetach z kontratenorem Michaelem Chance’em, Nancy Argentą i Julią Gooding (soprany), Philippą Davies (flet), z którą nagrała sonaty fletowe J.S. Bacha, Stevenem Isserlisem (wiolonczela) i Catherine Mackintosh, z którą nagrała wszystkie sonaty J.S. Bacha na skrzypce i klawesyn. Regularnie występuje z Trio Goya, z Kati Debretzeni i Sebastianem Combertim, Nash Ensemble, Britten Sinfonia oraz z grupą The Sarasa Chamber Ensemble z Cambridge USA. Nauczanie jest częścią życia Maggie od początku jej kariery jako młodej pianistki. Jest profesorem fortepianu w Guildhall School of Music and Drama oraz zapraszana jest do udziału w międzynarodowych kursach mistrzowskich, ucząc na wszystkich trzech instrumentach. Maggie jest członkinią The Sarasa Chamber Ensemble (z siedzibą w Cambridge, MA, USA).
Jako solistka ma w repertuarze utwory kompozytorów klawesynowych XVII i XVIII wieku, klasycyzmu i wczesnego romantyzmu oraz dzieła XX wieku. Maggie wykonuje utwory m.in. Ligetiego, Andriessona, a także koncerty klawesynowe z początku XX wieku de Falli, Poulenca i Gerharda oraz dokonuje prawykonań napisanych dla niej utworów. Dorobek fonograficzny Maggie Cole na klawesynie to m.in. Wariacje Goldbergowskie Bacha, Sonaty Solera, Concert Champêtre Poulenca, Sonaty Boccheriniego ze Stevenem Isserlisem, Sonaty fletowe Bacha z Philippą Davies oraz wszystkie Sonaty skrzypcowe Bacha z Catherine Macintosh; na pianoforte: tria Haydna z Trio Goya, tria Beethovena, na współczesnym fortepianie muzykę Philippe’a Gauberta z flecistką Idit Shemer.
Bilety na koncerty dostępne na stronie Pałacu w Rybnej oraz w recepcji: od wtorku do piątku w godz. 8.00-16.00.